vrijdag 12 januari 2007

Gastcolleges contentmanagement

Vrijdag 12 januari zijn er een aantal gastcolleges gegeven met betrekking op contentmanagement. Ik zal ze nu alle vier even noemen:

Ik zal nu even kort gaan toelichten wat ze alle vier zoal behandelt hebben.

MSSM

Het bedrijf MSSM hielden zich bezig met topic maps op het gebied van de Morpheus Software. Dit bedrijf had de CBS, politie en belastingdienst als klant. Het doel van dit bedrijf is het ondersteunen van gedistribueerd onderhoud van informatie en kennis. Het belang is dat de essentie van informatie kan worden vastgelegd in semantische netwerken. Hun topic model bestond uit 2 lagen:

  1. informatielaag (inhoud, soort type)
  2. kennislaag (topics, associations, occurences)

Sites waar we zelf nog mee konden experimenteren zijn:

Square

Dit bedrijf gaat vooral over de verbetering van de dienstverlening op het gebied van kwaliteit, geld en tijd. Struikelblokken hierbij waren infrastructuur, werkprocessen, kennisdeling. Men maakte hier gebruik van hulpmiddelen: geintegreede software waardoor een goed aantal werkzaamheden automatisch worden uitgevoerd. Het VKS (Virtueel Kennis Systeem) was een systeem waar ze veel gebruik van maken. Dit systeem heeft de volgende doelen:

  • verbetering rendement
  • reductie zoektijd
  • kwaliteit dienstverlening
  • beschikbaarheid recente informatie
  • kennisontwikkeling en kennisdeling
  • actief op de hoogte

De VKS bestaat uit een aantal modulen:

  • DO (Document Organizer)
  • LMS (Libary Management System)
  • Repris
  • Webindexer
  • Profiler
  • Taxonomizer
  • Scanning en Capturing

Voor het integraal zoeken wordt het programma E finder gebruikt.

Slampaq

Dit bedrijf houdt zich vooral bezig met portals. Een grote klant van hun is de DVN (Diabetici Vereniging Nederland). Er werdt gesproken war is een CMS, de voordelen van een CMS, verschuiving markt en behoefte aan portals. Ik zal even de kern eruit halen.

Een CMS is een proces van verzamelen/creeren, het beheren en publiceren voor content. De verschuiving in de CMS markt is dat men behoefte heeft aan een geheel ander technologisch principe de portal. Waarom?:

  • Klantenbinding (zowel verenigingen als bedrijven)
  • Verlengstuk van gangbare dienstverlening
  • Verbeteren van informatie voorziening
  • Marketing en sales redenen
  • Contact met achterban bevorderen
  • Onderling contact bevorderen
  • Genereren van extra inkomsten

Logica CMG

Dit was een presentatie met vooral veel afbeeldingen om het verhaal te verduidelijken. Dit bedrijf zit wereldwijd in 41 landen. Er wordt bij dit bedrijf voor al gewerkt met ECM (Enterprise Content Management) en hierbij werden vooral gestructureerde en ongestructureerde informatie en bedrijfsprocessen ondersteunt. Sanne Erven die de presentatie deed heeft tot nu toe aan 2 grote projecten gewerkt Akzo Nobel en Shell. Ze heeft hier nog business cases van laten zien en laten zien met welke programma's ze werkt. 1 daarvan is Hummingbird.

Geen opmerkingen: