vrijdag 19 januari 2007

Digitale loket

Het digitale loket is 1 van de nieuwste trends op het gebied van archiveren. Het digitale loket is een centraal archief van overheidsdiensten (via internet). Hier ligt de nadruk vooral op het vraaggericht zoeken. Door dit systeem is de content zeer makkelijk te beheren. Je kunt hiermee online paspoorten, rijbewijs, vergunning enz. aanvragen. Ze hebben dit ingevoerd, omdat het sneller en efficienter gaat. Ook kan er informatie opgevraagd worden en desgewenst meteen besteld worden. de onderdelen van een digitaal loket zijn de volgende:
  • DigiD: Dit is een eigen persoonlijke code, waarmee je kunt identificeren. Zo kun je formulieren bestellen zonder dat andere mensen er misbruik van maken. Een voorbeeld van een digitale code is de digitale handtekening. De digitale handtekening moet de authenticiteit waarborgen.
  • Slimme formulieren: Er kan gebruik worden gemaakt van zogenoemde slimme formulieren, deze zijn standaard formulieren per dienst (bijv. rijbewijs) en er kan ook een eigen formulier gemaakt worden.
  • Koppeling aan midoffice: Koppeling aan het programma midoffice (hierbij op basis een koppeling met het XML-berichtenverkeer). Hiermee worden bestellingen meteen centraal verwerkt en kan de burger naar de status van de afhandeling kijken.
  • Ogone internetkassa: toepassing van een ogene internetkassa. Hierbij kan de transactie geheel via internet plaats vinden.

Er zijn 2 grote nadelen aan de digitalisering van archieven:

  • Authenticiteit en het beveiligen hiervan.
  • Veel mensen hebben problemen met het lezen van een scherm.

Geen opmerkingen: